Saturday, December 17, 2011

last of the last

last long hair
very sad.
atas arahan pihak atasan
kena potong rambut

Tuesday, December 13, 2011

new department

semalam 12 12 2011 aku lapor diri di bahagian baru.
boss baru engineer yang sama.

so far so good.

aku harap aku dpt berkerja dengan gembira.
aku punya partner sesi suai kenai sudah
sesi berkerja sama belum
mungkin esok start berkerja

hari ini aku keluar ke site utk lawatan saja.

Wednesday, November 23, 2011

Netbook xda.. Xleh nk upload pix

Thursday, November 17, 2011

flu

flu
bz

tc


i will upload a new pic asap

Sunday, October 30, 2011

korupsi demi duit negara di malukan!

PETINJU Israel, Ilya Grad berjaya membolosi sempadan memasuki Malaysia dan `bolos' memasuki kampus Universiti Putra Malaysia untuk menyertai The Challenger Muay Thai. Petinju itu didakwa berkata, `tidak sabar untuk mengibarkan bendera Israel di bumi Malaysia.'

Monday, October 17, 2011

bone thug harmony feat phil collin

home


[Layzie Bone]
I been stuck in the struggle
And I been wonderin' if I'm ever gon' bubble
I'm gettin' caught up in the touch
Instead of usin' my muscle
And everytime I extend my heart to my mother
Caught up in the game now I'm back up in the hustle
Sometimes I sit and I wonder
If a nigga pull my number
If it wasn't for the Bone Thug fam'
In this world where nobody don't give a damn
But I'm still a man
Got a soul program
I'ma pump my fist
I'm stayin' ready for this
And you can put this on Wish
I never seen the abyss
And when I needed a ride
You wouldn't give me a lift
And now I'm poppin' my cris
You niggas all on my dick
I wanna change the world
You wanna change ya life
I wouldn't a put up a fight
If I knew it was trite
They say everything happin' for a reason
Can you tell me why these niggas bleedin'
Needin' general assistance
Out here needin' public housing
Out here tryna make ends meet
Tryna get on their feet
But see ?? so cloudy
And I know what you don't know
You better get on your mission and get down for your dough
See the real niggas ready out here taken control
See I'm screamin' out Mo'
With my pockets on swoll
Please Mr. Postman, quit bringin' these bills to my house
Quit bringin' distrust to my spouse
Casuse I'm ready for the kill on look out, look out
If you niggas try to run up on the Bone
I'ma show you like this I'ma pull out my chrome
I don't wanna have to send a nigga home
Lord please take me home
Come and take me home

[Chorus]
[Phil Collins]

Take, take me home
Cause I dont remmeber
Take, take me home
Cause I dont remember

[Krayzie Bone]
Home,Home,Home,Home,Home,
Home,Home,Home,Home,Home
Please take me home
When I'm lookin' at my money now
Thinkin' back when I was livin' foul
I was runnin' wild, sur-vi-ving
On some nine-to-five
And even puttin' overtime if I had to grind
I was stayin' up, slangin' up, hangin' up on the block
Duckin' dozens of them cops clocked on the night shift
Didn't think I'd ever make it out, out, out of the ghetto
But we finally made it
Still dedicated to the music we made yeah
Now it's on Bone Thug
Leave alone, came back the next year
Number 1 platinum song it blew up from the go
And what do you know (Oh no)
Eazy, rest his soul
Left us in the mess, I don't regret it
But we better get up and get it, go
Everythang's gon' wrong
Since you left Bone ain't nothin' been right
I knew it woulda been on
We woulda been tight
We would of been in the zone ridin' so high
Hopin the game find us light
See we used to love makin' music
We was always in the studio, groovin'
We kept it movin', we was ready to do it (Right)
But you know I'm goin' through it
And ain't feelin this rap thing right now
They got me trippin' ready to flip
They got me trippin' ready to come get my chips
They got me trippin' loadin' the clips
They trippin', Lord I feel like I'm losin' it right
now (Right now, now)

[Chorus]

[Bizzy Bone]
I'll never give in
I'll never give up
I'll let 'em live in
They sinnin'
They pretend to be tough (Pretend to be tough)
Pretend to be blessed
They want money and women, it's never enough
They in a rush hope nobody knows just too much
You better be good, you know up in the hood it's so,
we give 'em the dough
Ride out, laughin' up
When niggas died, niggas brought around nasty junk
And to the grave, I been one of the brave
Not one of the slaves
And one in the pain
And I'll be one of the same, stay hatin' the fake
By the television runnin' 'round tellin niggas we better behave
Guard Leathafce and the grin right up under my face
I steady debate the pain that I bring with hate
Sweet as the cake, I take another puff and shake
The smell of right it's all about guarding, guard the weak
Lost mommy, poppy left home
I miss Wish' Uncle Charlie
Sit list in the back tellin' his selction
His date is probably
Probably my mommy, song
Cryin' for the life of you gone
Just me and my destiny let's roll, let's roll

[Chorus]

[Wish]
When I lost my Uncle Charle a part of me went wrong
And it happened when the Bone was comin' up so strong
We just wanted him to see what we do
You motivated us. At the shows we seent you
And I really hope u listen to what we spit on these songs
You might have been through somethin' hopin' nothin' like Bone
Like one said we'll never make it
Like two, thirty mil in they faces
??
Crossed over, back to the hood we souljahs
The music nigga make it back, scandlous
But fate kicked in and award shows and we winnin now
Gotta keep it comin' food in my baby mouth
And things have changed like relationships
Ain't headin nothin' now u wanna flip
Suin' people thangs you would've never made on your own
Now I wanna stay, watch thug niggas leave the hood
Bye, think I'm home
Stick in the hood, mess with scrubs, it'll all be gone
You can really help a busta if it ain't ment to be
Wit a little oohwee, wit a little oohwee
I'm tired of tryin' to help these thugs
Lord. Just God i'm home, god i'm home

[Chorus]

rockin with no7

play a music when u feel empty

Thursday, October 13, 2011

cerita

Cerita tentang masa lalu
Cerita tentang kau dan aku
Kini tinggal hanya kenangan
Kau abadi di dalam hatiku

Tuesday, October 11, 2011

town

ternyata

tgh cari bahan utk buat slide show ternyata

Monday, October 10, 2011

happy born

happy born to my dear pearls.
all the best to you

Saturday, October 8, 2011

I'm late again!!!


Kena dgr lagu 25 minutes


Hmmm! Lambat sgt!!! Kan dah kena sapu!

Saturday, October 1, 2011

october2011

011011. Count for my dear pearls

Friday, September 30, 2011

adik

Mak pandang jenazah abang yang terbaring kaku. Walaupun muka sembap, perut membusung, namun mak nampak ketenangan pada wajah abang.

Mak ambil pisau. Mak potong baju-T yang tersarung pada tubuh abang, baju terkahir yang abang pakai, Mak terpaksa potong kerana kerana baju itu tidak muat untuk melalui perut abang yang 'buncit'.


Tapi, mak akan simpan baju itu. Mak tak cuci, sesekali boleh mak cium baju itu, sekadar pengubat rindu di hati. Kemudian abah kendong tubuh abang ke pangkin yang telah disediakan. Lalu abah dan mak mendikan jenazah abang. Hanya kami berdua. Mak tak mahu orang lain. Biar tangan abah dan mak yang menjiruskanair buat kali terakhir pada tubuh kecil abang.

Mak nampak anak mata abah, berkaca-kaca, setitis dua air matanya tumpah, mengalir di pipi, tapi cepat-cepat abah sapu dengan lengan sasanya.

"Bang, jangan menangis. Kita selesaikan hingga ke titisan terkahir," begitulah kata mak pada abah.

Setelah abang dimandikan, mak bantu abah kapankan jenazah abang. Pun hanya kami berdua juga. biar tangan kami saja yang memakai dan membalutkan kain terakhir pada tubuh abang.

"Kakak, jangan menangis. tak baik buat abang macam tu!"

Itu pesan mak semasa kakak-kakak mahu mengucup dahi abang buat kali terakhir. Abah pula selepas mengucup dahi abang, cepat-cepat abah menjauh memalingkan muka.

Mak nampak air mata abah berjuntaian membasahi pipi. Dan buat kali terakhir itu juga, mak usap dahi abang. Mak senyum, lantas kucup dahi abang.

Mak bisikkan: "Abang tunggu mak di syurga ya!"

Akhirnya, wajah abang 'ditutup'. Kami sembahyangkan abang buat kali terakhir. Ramai betul jemaah yang turut serta. Setelah itu, kami bawa abang ke tanah perkuburan.

Abah masuk ke dalam liang lahad untuk menyambut jenazah abang. Alhamdulillah, semua kerja dipermudahkan. Abang sudah selamat di sana.

Bertubi-tubi mak terima ucapan takziah daripada tetamu yang datang. Abang nak tahu, ada satu soalan yang mereka tanyakan pada mak.

Soalan itu asyik terngiang-ngiang di telinga mak. Tanya mereka: "Kakak uruskan jenazah anak kandung sendiri, tapi setitis air mata tak jatuh ke pipi? Kenapa kakak tidak menangis?" Itulah soalan mereka.

Mereka hairan kenapa mak tidak menangis, sebaliknya bibir mak tidak lekang dengan senyuman. Kenapa mak masih mampu tersenyum di saat memangku sekujur tubuh yang pernah berada dalam rahim mak dulu? Empat tahun dua bulan mak membesarkan Abang. Mak selak helaian demi helaian paparan kertas dalam diari yang sedikit usang itu. Aduh! Banyak sungguh memori yang tercatat di dalamnya. Membacanya bagaikan meruntun jiwa mak kembali mengenangkan perjalanan derita Abang sejak lahir hingga menghembuskan nafas terakhir. Mata mak terpaku pada catatan peristiwa lebih kurang tiga bulan sebelum Abang pergi. Mak rasa, di sinilah terkandung jawapan yang mak cari-cari. Jawapan untuk soalan yang mereka tanya kenapa mak tidak menangis?

Mak akan bacakan sedikit rentetan diari ini supaya mereka tahu kenapa mak tidak menangis, sayang.

Januari 2011- Perut Abang semakin membusung kerana hati membengkak. kata doktor, semua organ dalaman Abang sudah rosak, sudah 'reput'. Tidak boleh diselamatkan lagi. Tidak mengapa. Hati mak berkata, cukuplah! Tidak akan ada lagi pembedahan untuk Abang.

26 Februari 2011- Hari ini ulang tahun ke-4 abang. Dua hari sebelum itu, mak tanya, abang nak kek apa? Abang jawab, nak kek lori sampah! Hah Hah.. Tergelak mak. Abang suka sangat melihat lori sampah yang lalu setiap pagi depan rumah. Sebab itu abang nak kek bentuk lori sampah, Puas mak dan abah melilau sekitar Kuala Lumpur , tetapi tak jumpa kek macam tu. Tak ada yang sanggup buat kek macam yang Abang minta. Mak kecewa! Selama ini, mak tunaikan apa saja permintaan Abang, tapi kali ini mak gagal. Mak belikan kek coklat strawberi sebagai pengganti. Dengan perut membusung, dada berombak kerana sukar bernafas, Abang masih tersenyum dan nampak ceria melayan rakan-rakan yang datang, sama-sama menyanyikan lagu hari jadi abang. Dan ketika itu, hati mak sudah terdetik, mungkin ini hari jadi abang yang terakhir.



7 Mac 2011- Keadaan abang semakin kritikal. Perut abang semakin membesar. Abang tidak mampu untuk bergerak dan lebih banyak terbaring serta asyik sesak nafas. Mak semakin tidak tahan melihatkan keadaan Abang sebegini rupa. Mak bawa Abang ke IJN, rumah 'kedua' abang sepanjang tempoh hayat Abang. Kata doktor, tiada apa yang boleh dilakukan lagi. Abang hanya menanti waktu. mak angguk perlahan-lahan. Mak redha dengan ketentuan ilahi. Dalam hati mak juga terdetik, masa Abang sudah tidak lama lagi. Para ibu di wad tersebut asyik bertanya pada mak, macam mana dengan keadaan Abang? Mak cuma mampu untuk jawab, "InsyaAllah, Abang akan sihat!" Mak terpaksa cakap begitu pada mereka, sebab mak tidak mahu mereka semua lemah semangat jika mereka tahu Abang sudah tiada harapan lagi. Mereka pun sedang bertarung dengan ujian Allah apabila anak-anak yang dikasihi ditimpa penyakit. jadi biarlah jawapan yang mak beri itu kedengaran manis pada telinga mereka. Pahitnya, biarlah mak sendiri yang telan.

13 Mac 2011- Hari ini merupakan hari Ahad. Mak pinta kebenaran doktor untuk bawa Abang pulang kerumah . Doktor izinkan. Biarlah Abang habiskan waktu-waktu terakhir bersama keluarga. Dan disaat-saat akhir ini, mak mahu tunaikan apa saja permintaan Abang. Di rumah, setiap hari mak akan tanya, "Abang nak apa harini?"

Mak masih ingat pada suatu pagi, abang menjawab, "Mak, Abang nak naik kereta bomba!"

Mak termenung dengar permintaan Abang. Bila abah pulang ke rumah, terus mak ajak abah keluar. Abah tanya pergi mana?

Mak jawab, "Balai bomba!"

Sampai di situ, mak meminta izin daripada pegawai bomba. Mak kata padanya, Abang teringin sangat nak merasa naik ke dalam trak bomba. Pegawai itu cuma garu-garu kepala, kemudiannya menggeleng-gelengkan kepala. Belum sempat pegawai bomba itu menjawab, lantas mak tarik baju Abang ke paras dada.

Separuh berbisik, mak beritahu pegawai itu, "Encik, ini anak bongsu saya dan hanya menanti masa untuk 'pergi'! Benarkan saya tunaikan impian terakhirnya ini!" Bila lihat perut Abang yang buncit dan dada dipenuhi kesan parut dan jahitan, pegawai itu tidak tunggu lama. Terus dicapainya kunci, dibuka pintu salah satu trak bomba itu. Lantas dia terus dukung Abang dan letakkan Abang ke atas tempat duduk bahagian pemandu. Abang nampak gembira sangat biarpun cuma 15 minit abang di dalam trak itu. Tetapi Abang tidak perasan, ketika itu mak palingkan muka selama lima saat. Sekadar mahu mengelap titisan air mata yang mula bertakung.

Hari lain, mak tanya lagi pada abang, "Abang nak apa?"

Abang pun jawab: "Abang nak naik lori sampah!" Mak dukung Abang, tunggu depan rumah. Bila lori sampah lalu pagi itu menjalankan rutinnya mengutip sampah, Mak tahan lori itu.

"Encik, anak saya teringin naik lori ni. Boleh izinkan sebentar?" Pekerja itu tertawa mendengar kata-kata mak. Kemudian, mak angkat baju Abang dan beritahu perkara sama. Terus berubah mimik wajah mereka. Segera mereka angkat Abang, letakkan di tempat duduk pemandu. Ada antara pekerja itu yang memalingkan muka, tak sangup untuk melihat Abang lama-lama. Sedih agaknya. Begitulah seterusnya. Setiap hari, mak akan tanya pertanyaan yang sama. Kalau Abang nak tengok gajah, mak akan bawa Abang pergi zoo. Walaupun abang tak larat jalan, tak apa.

Mak dan abah tidak kisah, kami silih berganti dukung Abang. Abang pinta nak tengok burung, mak bawa Abang ke taman burung. Abang nak main permainan robot, mak bawa ke kompleks beli-belah yang ada permainan seperti itu. Ke mana saja Abang nak pergi dan apa sahaja yang Abang inginkan, semuanya mak tunaikan! Setiap hari juga mak tanya Abang nak makan apa. Macam-macam Abang teringin nak makan. Murtabak, nasi paprik, milo ais, cendol, air tebu, air bandung , rojak dan macam-macam lagi, semuanya mak tunaikan walaupun makanan itu Abang pinta pada pukul 3.00 pagi.

Mak tahu dan faham, masa Abang bersama mak dan abah semakin suntuk!

27 Mac 2011- Abang semakin kritikal! Abang sudah tidak mampu untuk berkata-kata, apatah lagi untuk bergerak seperti biasa. Mata Abang kuyu dan Abang hanya mampu terbaring sambil memeluk Aina, anak patung kesayangan Abang. Mak segera pinta abah bawa Abang ke hospital.

"Kali ini kita bawa abang ke IJN, tapi kita mungkin akan keluar dengan tubuh abang yang sudah tidak bernafas!" Itulah kata-kata mak pada abah sebelum bertolak ke IJN. Mak mahu abah bersedia dan redha jika apa-apa berlaku. Sampai di IJN, abang terus ditempatkan di wad khas untuk pesakit kritikal.

5 April 2011- Mak telefon sekolah asrama Kakak sulung di Seremban. Mak minta pelepasan daripada cikgu untuk benarkan Kakak pulang.

"Adik tenat. Saya mahu kakak-kakaknya berada di sampingnya pada saat terakhir!" Mak pinta pada cikgu dan Kakak diizinkan pulang. Kemudian, Dr. Adura, doktor yang sinonim merawat abang juga datang melawat. Ketika itu mak ceritakan yang mak terkilan sangat tidak dapat tunaikan permintaan Abang yang mahukan kek berbentuk lori sampah.

7 April 2011- Pagi ini Dr. Adura datang melawat Abang lagi. Kemudian Dr. Adura beritahu ada surprise untuk Abang tengah hari ini. Rupa-rupanya, tengah hari itu tetamu yang juga rakan-rakan alam maya Dr. Adura datang membawa kek lori sampah yang Abang mahukan sebelum ini. Ada dua kek mereka bawa. Mak tak sangka, Dr Adura rajin menulis mengenai kisah abang didalam blognya dan ramai yang menawarkan diri untuk menyediakan kek yang abang pinta. Para tetamu bersama jururawat dan doktor menyanyikan lagu selamat ulang tahun untuk Abang. Tetapi abang kurang ceria, wajah Abang tampak letih dan nafas abang turun naik.

8 April 2011- Tengah hari ini, masih ada lagi tetamu datang membawa kek berbentuk lori warna pink untuk abang. Tetapi abang sangat lemah. Abang sekadar terbaring merenung kek itu. Malam itu, semasa jururawat mengambil tekanan darah Abang, bacaanya meningkat naik. Tetapi hati mak dapat merasakan yang Abang sekadar mahu meredakan keresahan hati mak. Malam itu, hanya mak berdua dengan Abang berada di dalam bilik. Mak pandang sayu wajah abang yang semakin lesu dan pucat. Mak duduk di sebelah Abang, mak peluk dan usap rambut Abang. Mak menangis teresak-esak bagai anak kecil.

Dalam tangis itu, mak katakan pada Abang, "Mak tahu Abang nak senangkan hati mak. Abang tak perlu buat macam tu. Mak tahu Abang nak pergi. Jangan tahan-tahan Abang. Pergilah menghadap Ilahi. Mak sudah sedia. Mak redha segalanya. Mak puas dapat sempurnakan apa sahaja hajat yang Abang pinta. Mak juga bangga kerana Allah hadirkan Abang dalam hidup mak walaupun seketika."

Abang hanya diam, memandang mak dengan pandangan lesu. Dan ketika itu mak menangis sepuas-puasnya. Mak juga berjanji bahwa mak tidak akan menangis lagi selepas itu! Ya, mak tidak akan menangis lagi biarpun abang sudah tiada lagi di dunia.

9 April 2011- Pagi itu mak pesan pada abah agar bawa semua anak-anak datang ke hospital. Masa Abang dah dekat sangat. Mak lihat Abang sudah kritikal. Wajah Abang sudah tampak biru, lebam! Dada Abang berombak, tercungap-cungap menarik nafas.

Abang sudah tidak mahu makan dan minum lagi sejak malam tadi. Pukul 8.00 pagi, abah dan kakak-kakak sampai. Mak suruh Kak Long bacakan Yaasin di sebelah Abang. Mak suruh abah baca juga, tapi bacaan abah tersekat-sekat kerana cuba menahan tangisnya.

Pukul 3.00 petang, Abang semakin lesu. Lantas mak ajak Abang keluar berjalan-jalan.

"Abang, abang nak tengok matahari tak? Jom kita turun kantin minum sambil tengok matahari!"

Abang hanya mengangguk lemah. Mak dukung Abang dan kita satu keluarga turun ke kantin. Abang mahu minum air coklat. Tapi Abang hanya minum seteguk. Kemudian, Abang lentukkan kepala pada bahu mak.

"Abang, tu tengok kat luar tu? nampak tak sinar matahari tu? Cantikkan?" Mak tunjuk pada abang sinar matahari yang kelihatan di celah-celah rintik hujan yang turun waktu itu. Abang angkat kepala melihat ke arah matahari itu. kemudian, abang menguap.

"Abang ngantuk!" Itu kata Abang dan kemudian abang terlentuk semula pada bahu mak. Tiba-tiba jantung mak berdegup kencang. "Bang, jom naik. Abang nak 'tidur'! Mak terus ajak abah dan kakak-kakak naik semula ke wad walaupun mereka belum sempat jamah makanan di atas meja.

Sampai sahaja di wad, mak terus baringkan Abang di atas katil.

Dan Abang terus merintih dalam nada yang lemah, "Makkk..sakit perut..!"

Suara Abang amat perlahan dan amat sayu bunyinya. Lantas mak letak tapak tangan mak atas dahi Abang.

"Abang, hari ini, waktu ini, mak redhakan Abang pergi. Mak halalkan segala makan minum Abang. Mak halalkan air susu mak untuk Abang. Pergilah Abang. Mak izinkan Abang pergi!" Mak ucapkan kata-kata itu sambil merenung jauh ke dalam mata Abang yang semakin kuyu. Saat Abang sedang nazak itu, mak panggil kakak-kakak agar mengucup Abang selagi Abang masih bernafas. Mereka kucup pipi Abang bertalu-talu dan mula meraung dan menangis.

"Kakak! kalau kamu semua nak menangis, keluar dari bilik ini. Mak tak mahu Abang dengar kamu menangis! Jangan seksa Abang dengan tangisan kamu semua!" Mak marah mereka. Mak tidak mahu Abang lihat kami menangisi pemergian Abang. Mak tahu, Abang akan jadi lebih sedih dan berat hati untuk pergi bila melihat kami menangis di saat akhir sakaratulmaut menjemput Abang. Mak tidak mahu tambahkan lagi kesedihan Abang untuk meninggalkan kami. Abah pula hanya berdiri di penjuru bilik, meraup wajah menahan suara tangisannya. Jururawat yang ada dalam bilik juga menangis, mak suruh jururawat keluar dan tutup tirai bilik itu. Mak tak mahu orang luar lihat. Mak tak mahu ada orang menangis di saat Abang akan pergi. Setitis dua mengalir juga air mata mak. Tapi mak masih mampu tersenyum.

"Pergilah Abang. Mak izinkan. Mak izinkan.. pergilah.."

Dan perlahan-lahan mata abang yang layu tertutup rapat, genggaman tangan Abang pada jari mak semakin lemah dan akhirnya terlepas...

Pukul 3.50 petang, akhirnya Abang meninggalkan dunia fana ini. Innalillahiwainnailahirajiun.

Mak kucup dahi Abang. Mak bisikkan di telinga Abang, "Tenanglah Abang di sana . Suatu hari nanti, mak juga pasti akan turuti jejak Abang. Abang... tunggu mak di sana ya! Di syurga!"

Abang, sekarang mak sudah dapat jawapanya. Mengapa mak tidak menangis? Pertama, Abang telah di takdirkan menjadi ahli syurga yang akan membantu mak di sana nanti. Kedua, apa saja keinginan Abang semasa hayat abang telah mak tunaikan. Tiada lagi rasa terkilan di hati mak. Ketiga, segala hutang sebagai seorang ibu telah mak langsaikan semasa hayat Abang. Mak telah sunatkan dan buat akikah untuk Abang. Keempat, mak telah menjalankan tanggungjawab sepenuhnya, sentiasa berada di sisi Abang dan menggembirakan Abang setiap saat dan waktu. Kelima, mak rasa istimewa dipilih Allah untuk mendapat anak seperti Abang. Mak jadi 'kaya' dengan kehadiran Abang. Kaya kesabaran, kaya tawadhuk, kaya keredhaan , kaya keimanan, kaya kawan, kaya ilmu, dan kaya pengetahuan. Mak telah beri segalan-galanya melebihi seratus peratus untuk Abang. Mak telah beri yang terbaik dan mak telah berusaha hingga ke garisan penamat. Sebab itu mak tidak perlu menangis lagi.

Abang.. biarpun kini hidup mak dan abah terasa sunyi dan kosong tanpa Abang tapi... mak akan sentiasa tersenyum mengenangkan saat-saat terindah kehadiran Abang dalam hidup kami biarpun cuma sebentar. Abang dalam kisah ini adalah adik Iqbal Fahreen Hamdan, anak bongsu daripada lima beradik. Abang masuk hospital seawal usia dua minggu akibat menghidapi lima jenis kompilasi jantung termasuklah kekurangan injap, jantung berlubang dan saluran sempit. Abang telah menjalani pelbagai siri pembedahan seawal usia dua bulan dan ada antara pembedahannya yang gagal, malah abang pernah disahkan 'mati' apabila jantungnya berhenti berdenyut. Walaupun pada awalnya doktor mengjangkakan hayat abang tidak lama selepas lahir ke dunia, namun ternyata anak kecil ini mampu bertahan sehingga usia empat tahun untuk meninggalkan kenangan terindah dalam hidup Jamilah (ibu) dan Hamdan (bapa).





Al-Fatihah buat Allahyarham adik Iqbal Fahreen.


Sebuah kisah benar menyayat hati yang melambangkan kasih sayang seorang ibu kepada anaknya.

Wednesday, September 14, 2011

Counting a day on septemberz!

Tuesday, September 13, 2011

september

selamat hari raya maaf zahir dan batin.
kepada semua pembaca2 blog speck


welcome september.

happy besday to my little sister on 8 september.

waiting for big day in september.


Friday, August 26, 2011

Monday, August 15, 2011

standby

minggu standby....
bermula isnin hingga ahad....aku standby...
betulkan niat....pergi kierja kerana Allah..


bz skit minggu nih..balik pun lewat malam...

so slamat menjalankan ibadah puasa....
n see u soon...


Sunday, August 14, 2011

1st pic

1st pix

happy besday

hapy besday to my niece...

nurin amni bt mohd aizat.

dah 2thn dah...

gigi pun 2batang..

hahahaha.....

Saturday, August 13, 2011

happy besday

happy besday mr tas..aka haqkhimi....

all the best to you bro

Thursday, August 11, 2011

pic 2011 until julai

penang
penang
perlis
perlis
perlis
perlis
penang
n9

Wednesday, August 10, 2011

kad raya

dear princess kasumi


i need kad raya this year...tlg buat satu kad raya utk i...

plzz princess kasumi....

Tuesday, August 9, 2011

kad

kad raya....sedang mencari kad raya....

Tuesday, August 2, 2011

happy besday

today is her birthday...

happy birthday to clumsy....all the best to her...

let go to breakfast together okay..not today...:)

Sunday, July 31, 2011

ramadhan

‎(⁀‵⁀) ✫ ✫ ✫.
`⋎´✫¸.•°*”˜˜”*°•✫
..✫¸.•°*”˜˜”*°•.✫
☻/ღ˚ •。* ˚ ˚✰˚ ˛★* 。 ღ˛° 。* °♥♥ ˚ • ★ *˚ .ღ 。
/▌*˛˚ღ •˚ selamat menyambut bulan ramadhan al mubarak ♥♥ ˚ ✰* ★
/ \ ˚. ★ ˛ ˚ ✰。˚ ˚ღ。* ˛˚ 。✰˚* ˚ ★ღ ˚ 。✰ •* ˚♥

Monday, July 25, 2011

the latest....

revision

study for exam tmrw...

doa kat saya iye utk exam esok...

exam dgn suruhanjaya tenaga.


Sunday, July 24, 2011

Friday, July 22, 2011

one love

happy besday one love

happy besday to you....kak liza burung hantu


all the best to you and dhani....

Tuesday, July 19, 2011

terlepas dari sangkar besi

alhamdulillah my bro escape from taiping...


harap bro tak buat mistake yang sama di masa hadapan..

blaja dari kesilapan....

kita disini blaja dari pengalaman beliau...


Thursday, July 14, 2011

arwah

hari ini hari lahir arwah member baik aku...

muhd iqbal bin puteh..

al fatihah utk beliau...

nobody can replace him

Friday, July 8, 2011

rooftop bayview

dinner kat atas bayview aku lupa nama restoran dia....

nice place..

quay straits

Thursday, July 7, 2011

png-kl

png-kl-bangi-serdang-kl-kota damansara-kl-bangi-kl-png

tujuh-tujuh 2010 aku lapur diri di ILSAS Bangi

7-7dua ribu sebelas aku dpt sijil dari ILSAS Bangi


Wednesday, July 6, 2011

shah alam

ingin berjumpa dgn seorg aweks sabah...
tp dia dah tukar no fon...mcm ne nk jumpa dia....

huhuhu....

Tuesday, July 5, 2011

kuala lumpur

kL...nak balik awal ke lambat....

adeh dalam delima....
memerlukan kesabaran...


tarik nafas....lepas...

sabar....


____pergila tgk sendiri.....!!!!

soklan mudah dijawab dgn teking...


sabar.!

Saturday, July 2, 2011

keletihan

aku dh letih beri aku laluan untuk berehat.

Friday, July 1, 2011

call it jo

i miss her so much...she change the fon no.....she not reply my chat at ym . fb....

hope she will happy....

smile always...

Tuesday, June 28, 2011

from her twitter

Nothing comes from nothing/ nothing ever could - Something Good, The Sound of Music

Monday, June 27, 2011

june

berakhir june...aku masih malas nk upload pix....huhuhu
nk edit lagi la malas...

bila nk beli sesuatu maka terjadi la sesuatu...

maka sesuatu itu perlu ditundakan...

mengapa ini semua harus berlaku...

Saturday, June 25, 2011

al- fatihah

takziah kepada keluarga pak uda....

dan keluarga abg mamat khalid dan datuk lat....


al fatihah

Thursday, June 16, 2011

hansel and gratel

tgh mencari buku ni
sapa2 ada leh bgatau tak??

Saturday, June 11, 2011

Wednesday, June 8, 2011

fcuk....my mistake again....

dont know what to do...

all people run from me...

from today im want be silent n shut up

u asking i ans..

im not asking even u my future frenz my future girlfrenz..fiance..wife..or anyone..

im want be silent killer...


hahaha


gud bye speckurosaklagi...

all people dont like u..

they prentend to be like u...

that call human being in the world..

1...2.....3....

start



soory to all reader if i silent not that means i dont like u...

i need a time n space maybe for forever.....


Thursday, June 2, 2011

maharajalawak kat pisa

aku balik awal tadi langgar peraturan dunia...
kerana ingin memiliki tiket maharajalawak kek pisa
tp disebabkan kepanasan dan tidak memiliki ksebaran
aku pulang ke rumah dengan hampa.

moral of story jgn langgar peraturan tmpat kija..tu takdapt tiket utk maharajalawak...
hahhaha


plz dont folo me...becoz im lost..

Friday, May 27, 2011

travel a part of my life

yeah...this my travel..

tapi ngan rombongan cik kiah...

thanks cuz invite aku....


lets party

Thursday, May 26, 2011

gaji

aku masih tak bergahji....

trimas my new company....

membuatkan aku dlm kesusahan...

Thursday, May 19, 2011

movie

aku nk tgk muvie sapa nk blanja aku tgk muvie....


jom la ajak aku n blanja aku tgk muvie.......


aku kekurangan wang disebabkan perkerjaan baru aku yg terlalu sempoi tahap gaban ultraman taro yg kalah pastu panggil mak dia tlg...

fast5
kongsi
pirate
nurkasih
thor

Monday, May 16, 2011

tunggu sedia

dah selesai seminggu tunggu sedia...

esok leh start edit gambar or kuar amik angin...

hureyyyy cuti2 sok....jom tido...hahaha



Wednesday, May 11, 2011

..................

.............................
.............................
.............................
.............................
.............................
.............................
.............................

Tuesday, May 10, 2011

overnite

dah lama tak overnite,,,,,


aku overnite sampai subuh,,,,,,ngantuk sgt2,,,,,

sapa nk teman aku tido jom la....

Saturday, May 7, 2011

sabtuday

sabtuday....kija...panas...letih...lapar.....


jom tido

Friday, May 6, 2011

Thursday, May 5, 2011

selamat pagi

selamat pagi warga blogspot....


have a nice day!!!!

Wednesday, May 4, 2011

kuasa

aku sgt malas.....nk edit pix......

byk pix tak edit lagi.....


mana kekuatan utk edit pix.....


tolong beri sedikit kuasa utk melakukan kuasa bola jiwa...


kame kame haaa.....


sebernarnya dragon ball ada 7biji kesemuanya....

after five

aku baru sampai rumah mak n ayah aku....

aku masih tiada rumah sendiri tapi di zaman mak and ayah aku mereka sudah memiliki rumah sendiri...

aku masih ingat kata2 cikgu aku di zaman persekolahan...


kamu kena lebih maju dari ibu bapa kamu...contoh ayah kamu beli keta 1.3cc kamu kena beli 1.6..
makna nye kamu membuat perubahan dlm kehidupan....

kehidupan kamu mesti lebih baik dari ibu bapa kamu....


kalu ayah n mak ada 3biji rumah aku nk dpt sebiji pun payah....mcm ner nih.....huhuhuhuh...


apakah hala tuju hidup ku.......

any idea>?

Tuesday, May 3, 2011

yeahhh

yeahhhh....tuesday..............................i like....nothing happen to me....

but feel like not comfortable....


maybe im stupid.....to think the stupid thing.....

that all for today...

when i can go somewhere and no think the stupid thing........


i need a doctor....call me a nurse....

hahahah.....who want be my nurse............

Sunday, May 1, 2011

mayday....mayday....mayday......

mayday....mayday....mayday......

happy labour day to all......

i miss my awek...i miss my love...i miss my awek motor besar.....

dah lama tak chating dgn dia...dah lama tak dgr suara dia....dia sangat sibuk....

harap dia tabah menghadapi masalah dia....even skrg dia tak kongsi bersama.....


awek yg penuh dgn kasih sayang....take care...

i miss you i love you...


Sunday, April 24, 2011

sunday

sunday.....esok start kija....huhuhuh


cpatnye masa berlalu...



berhenti berharap...

Friday, April 22, 2011

jalan trem

aku berkerja di jalan trem......


aku dah cuba sesuaikan diri di alam yg baru dikelilingi org baru....

aku suka hari jumaat kija aku hanya buat 5S....

Wednesday, April 20, 2011

lorong kulit

mulai esok aku akan berniaga di lorong kulit....

tetiba aku rasa tak berkerja kerana aku dpt bahagian yg aku kurang suka....

adakah dugaaan aku utk berniaga di lorong kulit...?


bila aku tak kija...aku nk kija....bila dah kija....aku tak nak kija......

tlg2

Monday, April 18, 2011

anson road

same place and the same time....



kulikutiff

venue kat anson road....
time 8.00am

Wednesday, April 13, 2011

backpack

backpack.....transporter......

Tuesday, April 12, 2011

menghitung hari

tinggal lagi beberapa hari lagi untuk jadi kulikutif kontrak tetap.

Monday, April 11, 2011

ternyata

ku ingin dia saat pertama, berjumpa dengannya..........


membuat aku gelisah....

waktu berlalu....hari demi hari...

hatiku dambakannya....untuk bercinta lagi....

Saturday, April 9, 2011

menghitung hari

menghitung hari untuk menjadi kulikutif...


Friday, April 8, 2011

nyesal aku kawen

Ini cerita aku.. Aku (bukan nama sebenar) baru je kawin, ngan pilihan mak aku. Aku tak penah kenal pon dia (bukan nama sebenar gak). Tapi mak punye pasal kan, aku terpaksa follow je la. Arghh, nyesal giler kawin..

Kalau dulu masa belom kawin, ikut suka aku je nak tido kol brape, nak bangun kol brape. Pastu kadang2 sampai tengah hari tido, sampai terlepas kuliah.. haha. Tade orang marah pon. Lecturer pon tak marah.

Tapi skarang, nak tido lewat sikit je ade orang sound. “Jom la bang tido…”. Pastu kalau tak bangun Subuh memang kena cubit peha la aku ni.

Kesian kena buli..


Kalau dulu masa belom kawin, ikut suka aku je nak makan kol brape, nak makan ape. Boleh makan best2, sebab beli kat kedai.. Tapi skarang, huhu..

Macam budak kecik je, kena ikut jadual makan! Dah la kadang2 dia masak masin la, pahit la.. Pastu kadang2 dia bagi aku makan sayor je bebanyak.

Tak makan kang kecik hati lak, pastu tulis kat status facebook dia.

Arghh,nyesal giler kawin..

Kalau dulu masa belom kawin, ikut suka aku je nak shopping bile, kat mane, nak beli ape.. Kira berbelanja tanpa waswas la. Tu yang shopping kejap je melayang 2 3 ratos skelip mata. Hohoho.. Tapi skarang, nak pegi shopping je, dia dah siap2 ngan list barang nak beli. Tade dalam list, tak leh amik!! Dah la berejam-jam pusing.. Leceh tol la orang pompuan nih. Muka dia takyah citer la, memang ceria je kalau masok shopping mall. Aku je yang muka tensen. Arghh, nyesal giler kawin…

Kalau dulu masa belom kawin, rambut aku ni macam2 pesen la bleh buat.. Ala Korea bleh, ala Carles Puyol (Kapten Barcelona) pon bleh buat, tade orang sound. Tapi skarang, panjang sket je kene sound.. panjang sket je kene sound.. Dia kata x hensem la, x kemas la.. Tak potong kang dia tanak ironkan baju aku lak. Haisshh.

Ade satu hari tu, masa makan kat JUSCO, ade la sorang awek comel melintas depan kitorang. Aku pon terpandang awek tu tanpa niat (ikutkan tak berdosa la kan?..) ADEH!! Terus kena cubit peha aku dari bawah meja. Cemburu buta lak bini aku (mentang-mentang la aku hensem..). Ape lagi, menjerit la aku kat situ.

Maunye tak kuat, satu foodcourt tengok kitorang, termasuk awek tadi..

Arghh first time kot rasa malu giler camtu. Rasanye muka aku lagi merah dari sos cili atas meja. Sakit wooo bini aku cubit. Huhu.. Kesian la kat bakal anak-anak kami nanti. Haha..

Tapi yang bestnya, skarang aku dah xyah basuh baju, iron baju sendiri..

Sume dah ready made. Hehe. Bab-bab iron baju ni memang aku x berapa sket.

Kalau dulu masa belom kawin, skali iron baju, sebulan aku pakai. Haha.

Malas basuh sebab tanak iron lagi! (Oppss kantoi..). Pastu baju2 bergelimpangan atas katil. Aku memang suka tido atas kain baju ni (padahal malas kemas). Skarang… hehehe.

Lagi yang best, time aku demam ke, x sihat ke, rasa diri ni cam dihargai je.. Yela, kira ade orang take care la. Totalcare!! Hehehe.. Kalau masa belom kawin dulu pepandai la bawak diri kalau demam. Huhu, sadis3..

Pastu kan, skarang kehidupan aku kira tersusun la.. Maklum la dah ade ‘PA’.. Kalau banding ngan dulu, hmm.. x produktif sangat la kehidupan aku.

Sekali-sekali dia kejut aku bangun solat malam, kadang-kadang dia tegur kalau aku lama tak baca Quran.. Hmm sejuk hatiku. Maklum le kita ni bukan malaikat, iman turun naik. Jadi kena ade yang tolong ingatkan. Ini la
pentingnya cari isteri yang solehah!

“Buat isteriku yang comel dan tercinta
Terima kasih kerana marah kalau abang tido lambat
Boleh la abang bangun awal-awal pagi
Then kita solat Subuh sama-sama..

Tapi kalu abang tak bangun gak,
ayang cubit je pehe abang
abang xkan murka..
Lagi abang sayang ade la..

Buat isteriku yang comel dan tercinta
Terima kasih kerana jaga makan minum abang
Tengok skarang abang da nak gemok da
Takde la kurus je macam mula2 kawin dulu..

Ke memang nak abang jadi gemuk ni?
Ayang takut orang lain berkenan kat abang ek?
Jangan bimbang atau ragu okeh,
Cintaku hanya eksklusif untukmu sayang..

Buat isteriku yang comel dan tercinta
Terima kasih kerana tolong iron baju abang
Sebab abang memang allergic sket bab iron2 baju
Jangan risau la nanti abang potong rambut..

Skarang abang dah tak selekeh macam dulu
Rambut da kemas, baju da kemas, senyum memanjang
Hidup terurus, amal pon terjaga, badan pon berisi juge”
Argghh, nyesal giler kawin LAMBAT!!!

Tuesday, April 5, 2011

i need a doctor

I'm about to lose my mind

You've been gone for so long

I'm running out of time

I need a doctor

Call me a doctor

I need a doctor, doctor

To bring me back to life

Monday, April 4, 2011

AZAN

AZAN MENUNJUKKAN MASUK WAKTU SOLAT UNTUK UMAT ISLAM...

AZAN SEBERNARNYA TAK PERNAH PUTUS DI DUNIA INI....SENTIASA BERSAMBUNG SAMBUNG.


MARI KITA TUNAIKAN KEWAJIPAN KITA SBG UMAT ISLAM..


Wednesday, March 30, 2011

discharge

baru dicas dari hospital pantai mutiara...
tido smlm kat sana..
penyakit::::::::right shoulder dislocate...


lepaking kat rumah sebulan....

Tuesday, March 29, 2011

cuaca

cuaca skrg tak menentu...mendung hujan panas..dan setengah tempat sudah banjir.

sediakan payung sblm hujan...bersihkan saliran parit dan sungai sebelum banjir.


dan terakhir


senyum apabila cuaca tak menentu...dan bersyukur kita masih hidup.

facebook

facebook

korang pernah kena remove tak dari list kawan2 korang??
bila di remove kan dia add balik korang...



selang bapa bulan dia remove kembali...

what happeng actually...

remove add remove add remove add remove




Sunday, March 27, 2011

happy sunday

happy sunday to all ..

this year dont have pix for earth hours event bcoz rain.

april coming soon...im still waiting the good news.

insyallah this april have a good news and can change my life to better life.

lets pray together.

always smile k


slamat hari minggu..

tahun ni takda pic utk earth hours event disebabkan hujan.

april menjelma...masih menunggu berita baru.

insyallah bulan april ni ada berita baik dan boleh mengubah kehidupan sekarang kepada kehidupan yg lebih baik.

mari kita berdoa bersama.


senyum selalu..


speckurosakalgi




Saturday, March 19, 2011

Tuesday, March 15, 2011

rokok










koleksi rokok lama...zaman ayah hisap rokok..

hikayat

dengan nama bismillahirahmannirahim...
bermula la hikayat merong mahasuasa eh silap merong mahawangsa..

best citer...tak macam cerita hasil anak melayu...

congrates to KRU STUDIO...

ini la filem yg sgt di nantikan oleh saya...

terbaik bro.... oh lala lala....

Tuesday, March 8, 2011

march

dah masuk march 2011..

netbook di formatkan...
skrg use windows unlimited.

thanks to mr tas...

sila ke link beliau

Sunday, February 27, 2011

pdrm

pdrm kena bayar saman....kalu tak blacklist...

Saturday, February 26, 2011

penang

http://travel.yahoo.com/p-interests-37926474;_ylt=AtHRoQXLfbIYrkVS4MCFCWvc6cB_

Friday, February 18, 2011

song of the month

포기하지 말아요 不要放棄- 니모 (Nemo)

blackandwhite

looking into my eyes

Thursday, February 17, 2011

my girlfriends is gumiho

my girlfriends is gumiho.
i love her...

Sunday, February 13, 2011

edit

cuba mengEDITkan diri dgn cs2

Friday, February 11, 2011

Wednesday, February 9, 2011

train

jadual kereta api...victoria line

Saturday, February 5, 2011

taniah along..sori tak dapat menghadirkan diri ke majlis along ari nih...


happy birthday my lovely father.

Sunday, January 30, 2011

kalah...di tempat orang..

Friday, January 28, 2011

jan sudah nak habis

salam sejahtera,,,,

hello...
aloha...

apa kabar kengkawan....hello how are you friends?

nati saya update pix dlm masa terdekat nih...

i will upload the latest pix ,,,,,

Tuesday, January 4, 2011

street...






street pix...nati nk pi amik skali lagi...



1st time tak dpt buat outcall....demmm hate maxis...

new year

dolphin
semua orang wish happy new year.apa azam tahun nih..
aku hanya senyum
aku ada wish happy new year kat seseorang
n dia jawab what happy about new year..??
so what happy about new year...
think it.
happy holiday with family..
that my answer.
so happy always